پنج شنبه, 8 اسفند , 1398
23:27:54 - جمعه 29 خرد 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
پنج فاكتور مهم براي ورزش در ماه مبارك رمضان / تغذيه ، شدت ، زمان ، نوع و مكان ورزش
ورزش در جهت ارتقای سلامتی همیشه و در تمام طول سال لازم است و تفاوت آن در ماه رمضان این است که بهتر است به تغذيه ، شدت ، نوع ، مكان و زمان ورزش توجه بيشتري شود تا علاوه بر کسب فضایل معنوی این ماه از فوایدی که این ماه مبارک بر روی جسم […]

ورزش در جهت ارتقای سلامتی همیشه و در تمام طول سال لازم است و تفاوت آن در ماه رمضان این است که بهتر است به تغذيه ، شدت ، نوع ، مكان و زمان ورزش توجه بيشتري شود تا علاوه بر کسب فضایل معنوی این ماه از فوایدی که این ماه مبارک بر روی جسم ما دارد نیز بهره مناسب را ببریم.

به گزارش پايگاه خبري جهانگيريه دانيال سالارنسب كارشناس تربيت بدني و علوم ورزشي طي گفتگو با خبرنگار جهانگيريه ضمن آرزوي قبولي طاعت و عبادات روزه داران گفت : رعايت پنج فاكتور مهم براي ورزش در طول ماه مبارك رمضان لازم است كه شامل: تغذيه مناسب ، شدت ورزش ، زمان مناسب ، نوع ورزش ، مكان مناسب است .

۲۰۱۵۰۶۱۶_۲۲۳۳۴۲
1- تغذيه :
این كارشناس تربيت بدني در خصوص غذای ویژه روزه داران ورزشکار گفت: اولين و مهمترين فاكتور ورزش در اين ماه مقدار و نوع تغذيه است كه غذای افطار بهتر است سبک و پرکالری و سریع هضم مانند خرما، شله زرد ، مقدار کمی شیر ، کشمش ، انجیرخشک و چای کمرنگ باشد تا به معده فشاری وارد نشود. در اين ماه مصرف آب و آبميوه بسيار مهم است اما از نوشيدن آب زياد بصورت یکجا در افطار را که موجب بی حالی، ضعف و درد معده می شود پرهيز كرد ، ورزش باعث سوختن چربیهای بدن می شود و ذخایر چربی بدن را کاهش می دهد . همچنین تعادلی بین سوختن کربوهیدرات ها و چربیها صورت می گیرد. در زمان روزه داری به علت اینکه کربوهیدرات کمتری وارد بدن می شود، بدن چربی‌ها را بیشتر می سوزاند. بخاطر همين است كه در اين ماه بهترين زمان براي كساني است كه چربي اضافه در بدن خود ذخيره كرده اند .

2- شدت :
وي در اين خصوص گفت : برای جلوگیری از ضعف قوای جسمانی در ماه رمضان باید از انجام حرکات سنگین ورزشی اجتناب کرد. فعالیت زیاد فرد روزه دار در ماه رمضان، به صرف انرژی بیشتر و افزایش تعریق طی ساعات روز منجر می شود که می‌تواند موجب عطش فراوان و افت فشارخون فرد شود.
با کاهش شدت برنامه ورزشی، می‌توانید فعال بمانید و در عین حال انرژی خود را از دست ندهید. به عنوان مثال اگر همیشه می‌دویدید ، آن را به پیاده‌ روی سریع تبدیل کنید، یا اگر همیشه به مدت یک ساعت ورزش می‌کردید، زمان آن را (بسته به قدرت جسمانی خود) به 30 تا 45 دقیقه کاهش دهید.
3- زمان
وي گفت : بهتر است براي ورزش زمان خاصي مشخص كرد و براي آن برنامه ريزي منظمي در طول ماه مبارك رمضان داشته باشيم . شاید راحت‌تر باشید اگر 20 دقیقه زودتر از خواب بلند شوید و قبل از خوردن سحری ورزش کنید ؛ گروهی نیز ممکن است ترجیح بدهند پس از وعده افطار ورزش کنند . اما به یاد داشته باشید که بلافاصله بعد از مصرف غذا نباید ورزش کرد.
پس به میزان انرژی خود در طی روز دقت کرده و زمان مناسب را پیدا کنید.
هر زمان از شبانه ‌روز که شما بتوانید بدون لطمه به روزه و احساس خستگی ورزش کنید، همان بهترين زمان براي ورزش است .
4- نوع
دانيال سالارنسب كارشناس تربيت بدني افزود : بهترین ورزش در طول ماه رمضان، شنا و پیاده روی و در كل ورزش‌های هوازی پس از صرف افطار است ، چرا که از گرفتگی عضلات پیشگیری می‌کند .
ورزش‌های تفریحی ، ملایم و با نشاط موجب تسریع گردش خون می‌شوند. بدین ترتیب خون و در نتیجه اکسیژن بیشتری به مغز می‌رسد و شادابی و نشاط را در ورزشکاران روزه ‌دار به دنبال دارد و ذهن را برای یادگیری و تمرین، خلاق تر می‌کند.
پیاده روی، دوی نرم، دوی استقامت، شنا و دوچرخه سواری، استفاده از تردمیل و دوچرخه ثابت جزء ورزش های هوازی هستند.
5- مكان
ايشان در خصوص مكان ورزش براي روزه داران گفت : از آنجا که امسال نیز ماه مبارک رمضان با تابستان همزمان شده است ، و در شهرستان بستك نيز مانند كل استان هرمزگان بعلت گرماي هوا و درماه رمضان به علت كمبود آب بدن از ورزش كردن زير نور افتاب بخصوص ورزش هاي بي هوازي بشدت خودداري كنيد . نباید زیر نور آفتاب راه رفت و ورزش کرد، اگر مي خواهيد در طول روز ورزش كنيد بهتر است از مكان هاي سرپوشيده براي ورزش استفاده كرد .
ورزشکاران روزه دار از پودرهای نيروزا پرهيز كنند
وي در پايان افزود : در اين ماه بدني قواي بدني كمي ضعيف مي شود كه اين امري طبيعي است و ورزشکاران روزه دار باید از مصرف پودرهای نيروزاي رایج در بازار به عنوان چربی سوز و یا عضله سوز به علت عوارض جانبی بر کلیه‌ها و دستگاه گوارش بشدت خودداری نمايند .

 

انتهاي پيام/س

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

سلام نشر خبر http://amoozeshnet.ir/fa/123/%D8%B4%D8%B1%D9%88%D8%B9-%D9%BE%DB%8C%D8%B4-%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D9%86%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4%DB%8C / / /